Els
resultats electorals dels 20D han estat un èxit per a les forces del
canvi, tant per a Podem, com per a les coalicions En Comú Podem de
Catalunya, Compromís-Podem al País Valencià i En Marea de Galiza,
a les quals la integració de forces ha significat uns resultats
espectaculars. Tanmateix, aquesta important victòria és només
parcial i encara queda molt de camí per a aconseguir, en benefici
de les classes populars, els canvis que la situació d’emergència
social que estem vivint requereix. Al respecte d'això voldríem
reflexionar sobre què necessitem per a dur endavant, de la manera
més eficaç possible, la transformació dels sistemes econòmic i
polític del règim del 78, basats en la desigualtat, la injustícia
i la corrupció. Amb el 15-M obrirem una oportunitat i hem
d’aprofitar-la. És sens dubte el moment de la confluència tant
externa com interna
De
manera resumida, podem dir que ens és precís construir un
instrument polític que permeta la més ampla participació de la
gent, amb estructures assembleàries i al mateix temps amb òrgans
àgils que tinguen capacitat executiva i en els quals els criteris
d'eficàcia política i de participació des de baix puguen coexistir
en el dia a dia. Cal també conjugar la presència en les
institucions i la capacitat de formar governs de canvi, amb la
presència als carrers, l'existència de moviments socials actius i
potents i l'organització popular des de baix, arrelada als barris i
als centres de treball. S'han de tenir objectius polítics clars,
sabent què i com s'ha de canviar per a poder transformar el règim
actual, sense caure en falses il·lusions, ni pensar que aquests
canvis es fa de manera fàcil o que poden dur-se endavant evitant les
confrontacions amb els grans poders econòmics i mediàtics.
Qüestions com l'impagament del deute il·legítim, el control sobre
la banca i sobre els sectors energètics claus, la reforma fiscal
progressiva per a que paguen més els que més tenen o la renda
bàsica universal... han d'estar sempre ben presents. Finalment, com
el cas de Grècia ha mostrat de forma sagnant, és imprescindible
promoure la solidaritat entre els pobles i que aquests actuen de
manera conjunta, si volen lliurar-se de l'opressió de la Troica,
de Brusel·les i de Merkel, que ataquen de manera sistemàtica les
pensions, els serveis socials de salut i sanitat i els drets socials
i laborals de la majoria de la població.
Tornar a
l'assemblearisme, la pluralitat i la participació popular per a ser
més eficaços.
La participació des de
baix i l'assemblearisme no són capritxos de polítics de saló ni
utopies supèrflues, sinó que- malgrat tots els problemes que suposa
posar-los en marxa i mantenir-los -són la manera més eficaç de
gestionar una organització que pretén resoldre els grans problemes
que ens afecten i de reflectir la societat que volem.
L'assemblearisme allibera les energies creatives, acosta els
coneixements populars i tècnics i fa que la política s'elabore a
partir de les experiències i necessitats de la gent, permet tenir
una gran sensibilitat per a detectar els errors polítics, al mateix
temps anima a la gent a participar, perquè sent l'organització com
pròpia. L’assemblearisme és participació i transparència. És
la nova política.
Al
País Valencià, la decisió de la direcció valenciana de no
confluir amb ETP en les primàries per a la llista electoral
autonòmica va significar l’escenificació, altra vegada, de la
divisió interna i l’exclusió definitiva d’importants sectors
del partit. ETP, amb una forta presència en l’activisme dels
cercles, era i és una part troncal de Podem i la seua marginació va
significar el debilitament profund del partit i va influir sobre el
pobre resultat de les eleccions autonòmiques valencianes. De ser un
gegant metroscòpic vam passar a quarta força política en les Corts
Valencianes.
L'última fase de Podem,
la posterior a les eleccions dels Secretaris Generals i Consells
Ciutadans Municipals i Autonòmic, s'ha caracteritzat per
l'emergència de múltiples conflictes a escala local, en general
motivats pel fet que Secretaris Generals i Consells Municipals sovint
han desoït els Cercles i les seues Assemblees. Per altra banda el
Consell Ciutadà Autonòmic ha aparegut com a un òrgan inoperant,
supeditat a decisions que es prenien per fora de l'estructura
organitzativa formal i a línies d'actuació que venien apuntades des
de la cúpula estatal. La situació organitzativa de Podem al PV és
desastrosa, l’abisme entre els equips directius i les bases dels
cercles es manifesta en conflictes constants en la majoria de les
ciutats valencianes.
La
situació d’Alacant es reprodueix a Castelló, a València, a Elx,
a Alcoi, a Carcaixent, a la Vila, etc... És el fruit de Vistalegre,
el resultat de transformar un partit-moviment en un partit. És també
el resultat de l’exclusió d’amples sectors de la gent dels
cercles, de la militància de base, i de la divisió interna
provocada per aquesta exclusió. Alacant i el País Valencià són
simples exemples de la tònica general arreu l’estat. La dimissió
en bloc del Consell Ciutadà d’Alacant és una més de les
múltiples dimissions de càrrecs de direcció. Al Consell Ciutadà
Autonòmic valencià també s’han produït dimissions que s’han
de suplir.
Per a recuperar un
funcionament assembleari i plural haurem de fer efectiu
l'empoderament dels cercles, validant els existents, dotant-los de
manera efectiva de les capacitats que en part ja estan reconegudes a
l'estructura organitzativa de Podem (article 38 i articles 41 a 45
dels Principis Organitzatius Autonòmics); renovar els Consells
Ciutadans i les Secretaries Generals, adoptant un sistema d'elecció
de llistes obertes però que al mateix temps impedisca les llistes en
planxa i que permeta una representació integradora de les diferents
sensibilitats existents a Podem al si dels òrgans de direcció; i
recuperar el sistema de votació de les qüestions polítiques clau
mitjançant Assemblea Ciutadana, ajustant el cens a la realitat i
fixant criteris que entrebanquen la manipulació externa d'aquest
sistema de decisió.
És
el moment, doncs, d’establir un ample diàleg amb totes les
sensibilitats properes tant internes com externes a Podem, des de
Compromís a Unitat Popular, des de Clar que Podem a Entre Tots
Podem. Com a mesures immediates proposem l’establiment d’un òrgan
de direcció provisional conformat i triat per les bases d’Alacant
i la inclusió dels següents candidats i candidates més votats en
les eleccions al Consell Ciutadà Autonòmic valencià per a suplir
els consellers vacants. La decisió del Consell Autonòmic valencià
d’incloure membres de les altres llistes seria una prova de la seua
voluntat d’integració de la pluralitat, d’enfortir i cohesionar
el partit i d’obrir-se a la militància i a la participació
democràtica, valors troncals de l’ADN de Podem. La democràcia, la
inclusió i la participació són la manera de resoldre els problemes
interns. L’exclusió ens afeblirà irremeiablement en el moment que
més cohesió necessitem.
La confluència
popular al País Valencià
El gran èxit al País
Valencià de la coalició Compromís-Podem a les eleccions generals
del 20D, fa pensar que a l'immediat futur i segurament més enllà,
aquest agrupament jugarà un paper protagonista a les polítiques de
canvi que es desenvolupen a casa nostra. L'èxit ha estat el fruït
de la confluència.
No obstant, existeix el
perill que l'agrupament siga dirigit de manera molt cupular,
constituint-se una direcció efectiva d'aquest que quede molt
allunyada de les bases, tant de les de Podem com de les de Compromís
i dels partits i grups que el composen. En eixe cas el descontent no
apareixeria únicament a Podem sinó també a Compromís.
Seria
molt desitjable que es posaren en marxa fórmules que permeteren la
participació popular a la presa de decisions de la coalició,
mitjançant procediments de tipus assembleari als que fora possible
integrar tant a la gent dels cercles de Podem, com a la militància
dels partits de Compromís, com també a la d'EUPV i a activistes
dels moviments socials i ciutadania no adscrita. D'aquesta forma es
trencarien els compartiments estancs de les diferents militàncies i
s'aniria creant un moviment popular de confluència des de baix.
Donat els mapes polítics i les dinàmiques específiques del PV, de
Catalunya, de Galiza, etc... haurem de passar, necessàriament, d’una
estructura centralitzada a una estructura confederal.
Treballar a les
institucions i als moviments socials per a poder fer canvis
La representació
institucional, la constitució de grups municipals i parlamentaris,
la formació de governs de canvi, tot això resulta molt útil per a
poder fer les transformacions que Podem desitja fer en benefici de
les classes populars. Però l'acció institucional, en totes les
seues vessants, resulta insuficient per a dur endavant grans canvis,
ja que aquests necessiten, per a poder ser realitzats, de
l'existència de forts moviments socials, de l'organització de la
ciutadania des de baix a barris i centres de treball i de l'acció
decidida de les classes populars en el dia a dia i a peu de carrer
per a permetre que es posen en marxa i impedir que siguen boicotejats
pels grans poders econòmics i mediàtics i per la seua xarxa de
suport social.
En aquest sentit, tota
una part de l'activitat de Podem hauria d'estar dedicada a promoure
la implantació de la seua gent als moviments socials i la
construcció d'organitzacions sòlides d'aquests, amb completa
autonomia respecte del poder polític.
Marcar uns objectius
polítics clars i una estratègia adequada per a assolir-los
Podem ha anat canviant
els seus objectius polítics, el seu programa, des de les eleccions
europees fins ara, dibuixant una línia descendent respecte les
característiques rupturistes d'aquests. Tal vegada l'excepció
s'haja donat respecte del dret a decidir, que ha tingut que
convertir-se novament en punt de referència, al constituir-se
l'agrupament En Comú Podem.
La finalitat d'aquesta
moderació progressiva dels continguts programàtics és doble: per
una banda intentar situar-se a l'espai polític anomenat “centre
del tauler” i d'aquesta forma aglutinar al voltant a sectors
socials més conservadors, ampliant el terreny electoral de Podem;
per altra, la moderació també pretén evitar l'enfrontament amb els
grans poders polítics, empresarials i financers i busca aconseguir
canvis reduint els enfrontaments al mínim.
Els límits de
l'estratègia d’ocupar el “centre del tauler” han quedat clars
des del sorgiment de Ciudadanos com força ascendent i amb la pèrdua
d'espai patida per Podem durant mesos, precisament al centre del
tauler polític. La recuperació parcial s'ha produït durant la
campanya electoral i ha vingut de la mà d'una tornada, al menys
aparent, a la radicalitat del discurs llançat pels líders mediàtics
i de les distintes confluències realitzades en la perifèria de
l’estat.
El principal problema de
la modèstia en les reivindicacions en la situació de crisi i
emergència que patim és que, molt possiblement, siga del tot
insuficient per a que represente una eixida a la crisi favorable a
la ciutadania i a les classes populars. Qüestions com l'atur, els
baixos salaris, les condicions laborals deteriorades, el
deteriorament ambiental accelerat, la insuficiència dels serveis
socials o les condicions molt precàries de la vida de moltes dones i
de la gent jove, difícilment van a trobar solució a mig i llarg
termini amb un programa basat en evitar les ruptures, tant polítiques
com econòmiques.
Si la situació econòmica
es torna a deteriorar, escenari que entra dins del possible tant per
la marxa de l'economia mundial, com per mesures que poden adoptar-se
des del Banc Central Europeu o des de Brusel·les, els programes de
mínims seran encara més ineficaços, per la manca de recursos de
l'Estat i per la incapacitat d'aquest per a aconseguir-los.
Cal plantejar-se, més
enllà de l'immediatisme electoralista, quin tipus de programa podria
garantir una eixida a la crisi, diferent a la que fins ara ens han
oferit els partits del sistema. També s'ha de posar damunt de la
taula l'estratègia que pot conduir-nos a un canvi efectiu de
polítiques. Aquesta estratègia haurà de contemplar necessàriament
la pugna possible amb els grans poders econòmics, polítics i
mediàtics i la forma de guanyar-la. Intentar ocultar la possibilitat
de la confrontació i no preparar-la, només pot conduir a falses
il·lusions i al desastre.
Hem de fer una
política europea i solidària si volem guanyar
L'exemple de Grècia ens
ha mostrat ben clarament el tarannà implacable dels poders econòmics
i polítics quer ara per ara governen Europa. Aquests poders han
decidit ofegar Grècia si el govern de Syriza no complia les seues
exigències i, realment, ofegar-la també en la pràctica si els
compleix.
El cas grec ens ha
mostrat que s'ha de tenir un pla alternatiu per a poder enfrontar-se
a la duresa sense misericòrdia de Brusel·les i de la Troica, però
també que resulta molt difícil per a un Estat aïllat fer front als
poders econòmics i polítics europeus. Per això cal teixir una
aliança dels pobles que vaja més enllà dels països i dels estats
i que, en un primer moment, hauria d'abastar com a mínim als països
dels sud europeu més colpits per la crisi. Aquesta entesa que hauria
d'incloure tant a partits, moviments i organitzacions populars com a
governs de canvi, ha de dissenyar un pla comú capaç de fer front,
amb possibilitats d'èxit, a les polítiques de Brusel·les i de la
Troica.
És ara quan toca
Ara
és el moment de posar-nos en marxa una vegada més. Ignorem si a
l'Estat espanyol es constituirà un nou govern que supere la difícil
aritmètica parlamentària resultant del 20D o si anirem a unes
eleccions anticipades. Siga com siga, pensem que els fonaments que
ens permetran dur endavant els canvis que necessitem, més enllà de
governs i d'eleccions, són els de l’empoderament popular
reflectits en el 15-M, la PAH, les marees i Podem abans de
Vistalegre, veritables motors de la mobilització, de la il·lusió i
del canvi. És clarament el moment de reinventar-nos, de construir
una ampla confluència social i organitzativa, tant externa como
interna, que ens enfortisca front als reptes de la legislatura. Cal
respectar les bases d’Alacant i injectar saba activista nova en el
Consell Autonòmic Valencià. No ho farem sols, no ho farem sense les
bases, no ho farem sense les confluències externes i internes, no ho
farem sense la gent.
Es ahora cuando toca
Comunicado de Entre Todas Podemos
Los resultados electorales de los 20D han sido un éxito para las fuerzas del cambio, tanto para Podemos, como para las coaliciones En Comú Podem de Catalunya, Compromís-Podemos en el País Valencià y En Marea de Galiza, en las cuales la integración de fuerzas ha significado unos resultados espectaculares. Aun así, esta importante victoria es sólo parcial y todavía queda mucho camino para conseguir, en beneficio de las clases populares, los cambios que la situación de emergencia social que estamos viviendo requiere. Al respecto de esto querríamos reflexionar sobre que necesitamos para llevar adelante, de la manera más eficaz posible, la transformación de los sistemas económico y político del régimen del 78, basados en la desigualdad, la injusticia y la corrupción. Con el 15-M abrimos una oportunidad y tenemos que aprovecharla. Es sin duda el momento de la confluencia tanto externa como interna.
De manera resumida, podemos decir que nos es preciso construir un instrumento político que permita la más amplia participación de la gente, con estructuras asamblearias y al mismo tiempo con órganos ágiles que tengan capacidad ejecutiva y en los cuales los criterios de eficacia política y de participación desde bajo puedan coexistir en el día a día. Hace falta también conjugar la presencia en las instituciones y la capacidad de formar gobiernos de cambio, con la presencia en las calles, la existencia de movimientos sociales activos y potentes y la organización popular desde abajo, arraigada en los barrios y a los centros de trabajo. Se tienen que tener objetivos políticos claros, a sabiendas de qué y cómo se tiene que cambiar para poder transformar el régimen actual, sin caer en falsas ilusiones, ni pensar que estos cambios se hace de manera fácil o que pueden llevarse adelante evitando las confrontaciones con los grandes poderes económicos y mediáticos. Cuestiones como el impago de la deuda ilegítima, el control sobre la banca y sobre los sectores energéticos claves, la reforma fiscal progresiva para que paguen más los que más tienen o la renta básica universal... tienen que estar siempre muy presentes. Finalmente, como el caso de Grecia ha mostrado de forma sangrienta, es imprescindible promover la solidaridad entre los pueblos y que estos actúen de manera conjunta, si quieren libarse de la opresión de la Troica, de Brusel·les y de Merkel, que atacan de manera sistemática las pensiones, los servicios sociales de salud y sanidad y los derechos sociales y laborales de la mayoría de la población.
Volver al asamblearismo, la pluralidad y la participación popular para ser más eficaces.
La participación desde abajo y el asamblearismo no son caprichos de políticos de salón ni utopías farragosas, sino que- a pesar de todos los problemas que supone ponerlos en marcha y mantenerlos -son la manera más eficaz de gestionar una organización que pretende resolver los grandes problemas que nos afectan y de reflejar la sociedad que queremos. El asamblearismo libera las energías creativas, acerca los conocimientos populares y técnicos y hace que la política se elabore a partir de las experiencias y necesidades de la gente, permite tener una gran sensibilidad para detectar los errores políticos, al mismo tiempo anima a la gente a participar, porque siente la organización como propia. El asamblearismo es participación y transparencia. Es la nueva política.
En el País Valencià, la decisión de la dirección valenciana de no confluir con ETP en las primarias para la lista electoral autonómica significó la escenificación, otra vez, de la división interna y la exclusión definitiva de importantes sectores del partido. ETP, con una fuerte presencia en el activismo de los círculos, era y es una parte troncal de Podemos y su marginación significó el debilitamiento profundo del partido e influyó sobre el pobre resultado de las elecciones autonómicas valencianas. De ser un gigante metroscópico pasamos a cuarta fuerza política en las Cortes Valencianas.
La última fase de Podemos, la posterior a las elecciones de los Secretarios Generales y Consejos Ciudadanos Municipales y Autonómico, se ha caracterizado por la emergencia de múltiples conflictos a escala local, en general motivados por el hecho de que Secretarios Generales y Consejos Municipales a menudo han desoído a los Círculos y a sus Asambleas. Por otro lado el Consejo Ciudadano Autonómico ha aparecido como un órgano inoperante, supeditado a decisiones que se tomaban por fuera de la estructura organizativa formal y a líneas de actuación que venían apuntadas desde la cúpula estatal. La situación organizativa de Podemos en el PV es desastrosa, el abismo entre los equipos directivos y las bases de los círculos se manifiesta en conflictos constantes en la mayoría de las ciudades valencianas. La situación de Alacant se reproduce en Castelló, en València, en Elx, en Alcoi, en Carcaixent, en la Vila, etc... Es el fruto de Vistalegre, el resultado de transformar un partido-movimiento en un partido. Es también el resultado de la exclusión de amplios sectores de la gente de los círculos, de la militancia de base, y de la división interna provocada por esta exclusión. Alacant y el País Valencià son simples ejemplos de la tónica general por todas partes el estado. La dimisión en bloque del Consejo Ciudadano de Alicante es una más de las múltiples dimisiones de cargos de dirección. En el Consejo Ciudadano Autonómico valenciano también se han producido dimisiones que se tienen que suplir.
Para recuperar un funcionamiento asambleario y plural tendremos que hacer efectivo el empoderamiento de los círculos, validando los existentes, dotándolos de manera efectiva de las capacidades que en parte ya están reconocidas en la estructura organizativa de Podemos (artículo 38 y artículos 41 a 45 de los Principios Organizativos Autonómicos); renovar los Consejos Ciudadanos y las Secretarías Generales, adoptando un sistema de elección de listas abiertas pero que al mismo tiempo impida las listas en plancha y que permita una representación integradora de las diferentes sensibilidades existentes en Podemos dentro de los órganos de dirección; y recuperar el sistema de votación de las cuestiones políticas clave mediante Asamblea Ciudadana, ajustando el censo a la realidad y fijando criterios que dificulten la manipulación externa de este sistema de decisión.
Es el momento, pues, de establecer un amplio diálogo con todas las sensibilidades cercanas tanto internas como externas a Podemos, desde Compromís a Unidad Popular, desde Claro que Podemos a Entre Todos Podemos. Como medidas inmediatas proponemos el establecimiento de un órgano de dirección provisional conformado y elegido por las bases de Alicante y la inclusión de los siguientes candidatos y candidatas más votados en las elecciones al Consejo Ciudadano Autonómico valenciano para suplir los consejeros vacantes. La decisión del Consejo Autonómico valenciano de incluir miembros de las otras listas sería una prueba de su voluntad de integración de la pluralidad, de fortalecer y cohesionar el partido y de abrirse a la militancia y a la participación democrática, valores troncales del ADN de Podemos. La democracia, la inclusión y la participación son la manera de resolver los problemas internos. La exclusión nos debilitará irremediablemente en el momento que más cohesión necesitamos.
La confluencia popular en el País Valencià
El gran éxito en el País Valencià de la coalición Compromís-Podemos en las elecciones generales del 20D, hace pensar que en el inmediato futuro y seguramente más allá, este agrupamiento jugará un papel protagonista en las políticas de cambio que se desarrollen en nuestro territorio. El éxito ha sido el fruto de la confluencia.
No obstante, existe el peligro de que el agrupamiento sea dirigido de manera muy cupular, constituyéndose una dirección efectiva de éste que quede muy alejada de las bases, tanto de las de Podemos cómo de las de Compromís y de los partidos y grupos que lo componen. En ese caso el descontento no aparecería únicamente en Podemos sino también en Compromís.
Seria muy deseable que se pusieran en marcha fórmulas que permitieran la participación popular en la toma de decisiones de la coalición, mediante procedimientos de tipo asambleario en los que fuera posible integrar tanto a la gente de los círculos de Podemos, como a la militancia de los partidos de Compromís, como también a la de EUPV y a activistas de los movimientos sociales y ciudadanía no adscrita. De esta forma se romperían los compartimentos estancos de las diferentes militancias y se iría creando un movimiento popular de confluencia desde abajo. Dado los mapas políticos y las dinámicas específicas del PV, de Catalunya, de Galiza, etc... tendremos que pasar, necesariamente, de una estructura centralizada a una estructura confederal.
Trabajar en las instituciones y en los movimientos sociales para poder hacer cambios
La representación institucional, la constitución de grupos municipales y parlamentarios, la formación de gobiernos de cambio, todo esto resulta muy útil para poder realizar las transformaciones que Podemos desea hacer en beneficio de las clases populares. Pero la acción institucional, en todas sus vertientes, resulta insuficiente para llevar adelante grandes cambios, puesto que estos necesitan, para poder ser realizados, de la existencia de fuertes movimientos sociales, de la organización de la ciudadanía desde abajo en barrios y centros de trabajo y de la acción decidida de las clases populares en el día a día y a pie de calle para permitir que se pongan en marcha e impedir que sean boicoteados por los grandes poderes económicos y mediáticos y por su red de apoyo social.
En este sentido, toda una parte de la actividad de Podemos tendría que estar dedicada a promover la implantación de su gente en los movimientos sociales y la construcción de organizaciones sólidas de éstos, con completa autonomía respecto del poder político.
Marcar unos objetivos políticos claros y una estrategia adecuada para lograrlos
Podemos ha ido cambiando sus objetivos políticos, su programa, desde las elecciones europeas hasta ahora, dibujando una línea descendente respecto las características rupturistas de estos. Tal vez la excepción se haya dado respecto del derecho a decidir, que ha tenido que convertirse nuevamente en punto de referencia, al constituirse el agrupamiento En Común Podem.
La finalidad de esta moderación progresiva de los contenidos programáticos es doble: por un lado intentar situarse en el espacio político llamado “centro del tablero” y de esta forma aglutinar alrededor a sectores sociales más conservadores, ampliando el terreno electoral de Podemos; por otra, la moderación también pretende evitar el enfrentamiento con los grandes poderes políticos, empresariales y financieros y busca conseguir cambios reduciendo los enfrentamientos en el mínimo.
Los límites de la estrategia de ocupar el “centro del tablero” han quedado claros desde el surgimiento de Ciudadanos como fuerza ascendente y con la pérdida de espacio sufrida por Podemos durante meses, precisamente en el centro del tablero político. La recuperación parcial se ha producido durante la campaña electoral y ha venido de la mano de un retorno, al menos aparente, a la radicalidad del discurso lanzado por los líderes mediáticos y de las distintas confluencias realizadas en la periferia del estado.
El principal problema de la modestia en las reivindicaciones en la situación de crisis y emergencia que sufrimos es que, muy posiblemente, sea del todo insuficiente para que represente una salida a la crisis favorable a la ciudadanía y en las clases populares. Cuestiones como el paro, los bajos salarios, las condiciones laborales deterioradas, el deterioro ambiental acelerado, la insuficiencia de los servicios sociales o las condiciones muy precarias de la vida de muchas mujeres y de la gente joven, difícilmente van a encontrar solución a medio y largo plazo con un programa basado en evitar las rupturas, tanto políticas como económicas.
Si la situación económica se vuelve a deteriorar, escenario que entra dentro del posible tanto por la marcha de la economía mundial, como por medidas que pueden adoptarse desde el Banco Central Europeo o desde Bruselas, los programas de mínimos serán todavía más ineficaces, por la carencia de recursos del Estado y por la incapacidad de éste para conseguirlos.
Hay que plantearse, más allá del inmediatismo electoralista, qué tipo de programa podría garantizar una salida a la crisis, diferente a la que hasta ahora nos han ofrecido los partidos del sistema. También se tiene que poner encima de la mesa la estrategia que puede conducirnos a un cambio efectivo de políticas. Esta estrategia tendrá que contemplar necesariamente la pugna posible con los grandes poderes económicos, políticos y mediáticos y la forma de ganarla. Intentar ocultar la posibilidad de la confrontación y no prepararla, sólo puede conducir a falsas ilusiones y al desastre.
Tenemos que hacer una política europea y solidaria si queremos ganar
El ejemplo de Grecia nos ha mostrado bien claramente el talante implacable de los poderes económicos y políticos quer hoy por hoy gobiernan Europa. Estos poderes han decidido ahogar Grecia si el gobierno de Syriza no cumplía sus exigencias y, realmente, ahogarla también en la práctica si los cumple.
El caso griego nos ha mostrado que se tiene que tener un plan alternativo para poder enfrentarse a la dureza sin misericordia de Bruselas y de la Troika, pero también que resulta muy difícil para un Estado aislado hacer frente a los poderes económicos y políticos europeos. Por eso hay que tejer una alianza de los pueblos que vaya más allá de los países y de los estados y que, en un primer momento, tendría que alcanzar como mínimo a los países de los sur europeo más golpeados por la crisis. Esta entente que tendría que incluir tanto en partidos, movimientos y organizaciones populares como gobiernos de cambio, tiene que diseñar un plan común capaz de hacer frente, con posibilidades de éxito, a las políticas de Bruselas y de la Troika.
Es ahora cuando toca
Ahora es el momento de ponernos en marcha una vez más. Ignoramos si en el Estado español se constituirá un nuevo gobierno que supere la difícil aritmética parlamentaria resultante del 20D o si iremos a unas elecciones anticipadas. Sea como fuere, pensamos que los fundamentos que nos permitirán llevar adelante los cambios que necesitamos, más allá de gobiernos y de elecciones, son los del empoderamiento popular reflejados en el 15-M, la PAH, las mareas y Podemos antes de Vistalegre, verdaderos motores de la movilización, de la ilusión y del cambio. Es claramente el momento de reinventarnos, de construir una amplia confluencia social y organizativa, tanto externa como interna, que nos fortalezca frente a los retos de la legislatura. Hay que respetar las bases de Alicante e inyectar savia activista nueva en el Consejo Autonómico Valenciano. No lo haremos solos, no lo haremos sin las bases, no lo haremos sin las confluencias externas e internas, no lo haremos sin la gente.
SEGUIMOS EN LA BRECHA. NÓ PODEMOS FALLARNOS AHORA, EL 2016 CONTINUAMOS. WAS.WAS.
ResponderEliminar